Per Henrik Hansen - journalistik og kommunikation
Per Henrik Hansen på Facebook Per Henrik Hansen på Linkedin Gå til forsiden Send en mail til Per Henrik Hansen


Kom tættere på kunder, presse og offentlighed


Synlighed, positiv omtale og tjek på kommunikationen er afgørende for enhver virksomhed og organisation i dag, stor som lille. Jeg har specialiseret mig i at hjælpe virksomheder og organisationer inden for områderne fødevarer, landbrug, økologi og landdistrikter med at få deres budskaber ud til de rigtige målgrupper og forebygge negativ omtale.

 

Professionel brug af Facebook og LinkedIn
De sociale medier er fremragende kanaler for virksomheders og organisationers kommunikation med omverdenen - hvis man forstår at bruge dem rigtigt.
Jeg kan hjælpe med professionel brug af Facebook og LinkedIn; herunder anvendelse af video, billeder og tekster til opslag samt annoncering og boostning så de ønskede målgrupper rammes helt præcist.

 

Pressemeddelelser og artikler
Ud fra en samtale med dig skriver jeg et udkast. Når det gavner sagen, indhenter jeg også citater fra kunder eller samarbejdspartnere og laver aftale med en redaktør.
Sammen retter vi udkastet til. Til sidst sender jeg artiklen eller pressemeddelelsen til det eller de mest relevante medier, udvalgt fra en liste med over 1500 danske aviser, fagblade, ugeblade, nyhedsbureauer osv.
Desuden har jeg over 300 kontakter på eksportmarkederne som jeg kan sende pressemeddelelser og artikler til. Se PR for eksportører.


Kommunikationsstrategi
En nedskrevet kommunikationsstratgi er et meget værdifuldt redskab til at styre hvor, hvordan og hvornår virksomheden kommunikerer med presse, kunder og andre interessenter.
Vi kører en proces med virksomhedens ledende medarbejdere og med mig som facilitator. Sammen skal vi definere virksomhedens kernefortælling, dens vigtigste budskaber, hvem der skal kommunikeres med og hvordan det skal ske.
Dernæst skriver jeg et udkast til kommunikationsstrategi som vi diskuterer og skriver om indtil strategien er klokkeklar, balancerer perfekt mellem ambitioner og ressourcer og ikke mindst er praktisk anvendelig fra dag et.

 

Forebyggelse af negativ omtale
Her handler det om at identificere og afmontere risici for kritisk omtale af virksomheden. Kaldes med et fagudtryk også issues management.
Sammen gennemgår vi virksomhedens aktiviteter og udpeger risici for negativ omtale i medierne. F.eks. uheld med konsekvenser for fødevaresikkerheden.
Derefter lægger vi en plan for hvordan disse risici kan minimereres og hvordan virksomheden mest hensigtsmæssigt kan reagere hvis uheldet alligevel er ude.
Derefter udarbejder jeg en skriftlig beredskabsplan til brug ved potentielle mediekriser.
I notatet Fem gode råd om kommunikation og tilbagekaldelser har jeg sammenfattet essensen af min rådgivning til fødevarevirksomheder i forbindelse med tilbagetrækning af produkter.

 

Andre former for kommunikation
Afhængig af opgavens art arbejder jeg sammen med fagfolk fra mit netværk om:
• Pjecer og andre tryksager
• Hjemmesider
• Nyhedsbreve
• Plancher med mere til messer og udstillinger
• Research
• Videoproduktion

 

Referencer

I de seneste år har jeg udført opgaver for:

• One2Feed
• New Nordica
• Vindenergi Danmark
• Mols Organic
• Naturfrisk
• Økologisk Landsforening
• SEGES / Videncentret for Landbrug
• Dansk Akvakultur
• Dueholm Økologiske Ægpakkeri
• Bio Aus Dänemark
• Urtekram
• Økologi & Erhverv
• Jordbrugets UddannelsesCenter Århus
• og mange flere

Økologisk byg - malt - øl

Fortællinger
om øl og brød

Et par af de større opgaver jeg har løst indenfor kommunikation, har drejet sig om formidling af projekter i Økologisk Landsforening om kvalitetskorn til brød og øl.
De konkrete resultater har været to store websites, pressearrangement på Nørrebro Bryghus, studietur til Tyskland og masser af positiv omtale.

Kontakt Per Henrik Hansen